Nieuwsbrief
T
F
Tue 24.10 - 20:30

3 Women (1977)

Robert Altman, VS, 124', Engels gesproken, Niet ondertiteld
i.s.m. Film-Plateau

ticket: €6 (standaard) / €4 (reductie)

RESERVEER



(ENGLISH BELOW)

Drie vrouwen, drie briljante actrices. Pinky (Sissy Spacek), een wat sociaal onbeholpen jonge vrouw, start een nieuwe job in een kuuroord. Millie (Shelley Duvall), haar collega, is een extraverte spraakwaterval en Willie (Janice Rule) is een zwangere kunstenares die in hetzelfde gebouw woont als Pinky. In een stoffig woestijnstadje in California vindt het drietal elkaar, deze ontmoeting zet de droomachtige van de film. Al snel verstrengelen de relaties tussen deze drie vrouwen zich op steeds meer complexe en dubbelzinnige wijzen. It’s more than complicated. Pinky, aanvankelijk verliefd op Millie’s extraverte karakter, begint als een kameleon elementen van haar persoonlijkheid over te nemen, wat leidt tot een rolwisseling tussen de twee vrouwen. Willie’s aanwezigheid in Pinky’s leven daarnaast laat de grenzen tussen identiteit en realiteit vervagen.

Regisseur Robert Altman hoorde de eerste echo’s van dit verhaal in een droom en startte daarop een cinematografisch onderzoek naar het onderbewustzijn. De open verhaallijn kantelt in 3 Women van humoristisch naar huiveringwekkend naar surrealistisch, wat uitmondt in een van de meest ongewone en meeslepende films van de jaren 1970. Een uitnodiging om identiteit en haar fluïditeit te bevragen en multi-interpretabel te omarmen.

ENG

Three women, three brilliant actresses. Pinky (Sissy Spacek), a somewhat socially awkward young woman, starts a new job at a spa. Millie (Shelley Duvall), her colleague, is a talkative extrovert and Willie (Janice Rule) is a pregnant artist who lives in the same building as Pinky. In a dusty desert town in California, the trio find each other. This meeting sets the dreamlike tone of the film. Soon the relationships between these three women intertwine in increasingly complex and ambiguous ways. It's more than complicated. Pinky, initially infatuated with Millie's extroverted nature, begins to adopt elements of her personality like a chameleon, leading to a role reversal between the two women. Willie's presence in Pinky's life in addition blurs the boundaries between identity and reality.

Director Robert Altman heard the first echoes of this story in a dream and subsequently launched a cinematic investigation into the subconscious. The open-ended storyline tilts from humorous to horrifying to surreal, culminating in one of the most unusual and compelling films of the 1970s. An invitation to question and multi-interpret identity and its fluidity.